בפעם הראשונה שכריס קורנל בא לארץ – לפני איזה 5 שנים אני חושב – הודיעו שמשינה תעשה את מופע החימום. עכשיו תראו, אני לא איזה חובב משינה גדול, אבל אמרו שהם ינגנו את מפלצות התהילה בתור חימום להופעה, וזה פתאום נשמע אמממ…נכון. עם הסאונד המשוחרר, הפרוע והמושפע מהפיקסיז, סוניק יות' ומה שעוד כולם שמעו אז בתחילת שנות התשעים זאת היתה בעצם בחירה לא רעה בכלל. ביום המופע עצמו משינה באו לתת עבודה, ובלי דיבורים ניגנו את כל האלבום מתחילתו ועד סופו. בלי "מכונית" או "בלדה לסוכן כפול" או אף שיר אחר.
כמובן שכולם חיכו לכריס קורנל, אבל אני חייב להודות שזה היה מעולה. לא הייתי יכול לחשוב על שום חימום אחר שהיה עושה יותר טוב מה שחימום צריך לעשות (כמו למשל: איך, אבל איך לא היה איחוד של קרח תשע בתור חימום לסוויד לפי שלוש שנים?). ומשינה, מחוץ למשבצת המרכזית, נתנו למוזיקה לדבר.
זה באמת אלבום מצוין. מספרים שמשינה השקיעו בעבודה עליו קרוב לאלף שעות אולפן. הוא יצא ב"זברה תקליטים", הלייבל החדש שהקימו חברי הלהקה. בספר "עסקי הרוקנרול" סיפר שלומי ברכה: "החברים התנפלו על התקליט, עפו באוויר בתחושה שהם דורסים כל מה שעומד בדרכם, בלי לעשות חשבון לשום דבר". חברי הלהקה ציינו את האלבום לא אחת כאלבום שמיצירתו הם נהנו יותר מכל אלבום אחר. יובל בנאי הגדיר את יצירתם המשותפת שלו ושל שלומי ברכה בשירי האלבום כ"שיא יצירתי" של שניהם.
היה פער גדול בין מה שהקהל ציפה אחרי "העמותה לחקר התמותה" למה שהקהל קיבל. שלומי ברכה חזר מהעבודה עם נושאי המגבעת על אלבום הבכורה שלהם, והגיע יותר משוחרר ועם תיאבון לרעש. "שלומית בונה סוכה" של נעמי שמר הפך להיות Cecilia Ann בגירסה הישראלית. אחר כך הדיסטורשן של "את באה לבקר" נכנס והאלבום דוהר קדימה דרך מחוזות מאוד לא משינאיים.
וזה היה מוזר. מתוך לב הפופ הישראלי יצאו שירים כמו "הארי קריש דם", או "לילה בעיר". בסוף אפילו "הכל התחיל בנאצר" יצא כסינגל. ימים מוזרים, אין ספק. אני חושב שרוב הקהל די שנא את האלבום, כי זה לא מה חובבי משינה ציפו לקבל. אבל כנראה שהזמן עשה את שלו והיום הוא כבר יותר קל לעיכול ולא נותר כתקליט זנוח בדיסקוגרפיה של משינה. זהו גם אחד האלבומים היחידים של משינה שלא עשה שימוש בצילומים של ברי פרידלנדר, מעין עדות על שינוי הכיוון של הלהקה.
את עטיפת התקליט ציירה מיה זר, ציירת מצליחה שמאז כבר הספיקה להציג תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב. "התקליט הוא מאוד חריג מבין האלבומים של משינה, וגם הכי טוב שלהם. בשנים ההם עשיתי כמה עטיפות והיינו חברים טובים, וככה זה נהיה. אני חושבת שזה גם האחרון שיצא בפורמט של תקליט".
"רצינו שזה יראה פרוע, כמו איזו מסיבה פרועה, לנסות להתחבר לתקליט. אני משערת שהאימאג' שעל חזית העטיפה היה המצאה שלי, אבל עברו מאז איזה 400 שנה. אני כן זוכרת שביחס לעטיפות אחרות – למשל כשעבדתי עם מאור כהן על זקני צפת הראשון – היה לי הרבה מאוד חופש פעולה. העבודה היתה נורא חופשית, נורא משוחררת גם לי כציירת".
לאלבום יצאו חמישה תקליטונים – הכל התחיל בנאצר, את באה לבקר, בנות הים, אין מקום אחר ואיזה איש. "עשינו גם כמה DJ-ים מדהימים שהיו עוד יותר פרועים מהעטיפה. אנקדוטה מצחיקה היא שאחד התקליטונים היה פרודיה לאיזה קעקוע שחור על גבי צהוב. אני זוכרת שהבאתי את זה לבועז בן ציון, המנהל שלהם, והוא אמר לי שהוא אוהב את זה אפילו שזה צהוב. לא הבנתי למה הוא אומר את זה עד שגיליתי שזה בגלל שמדובר בצבעים של מכבי".
***
אלון שיפטן היה איתי בחוגי סיירות בזמן שהייתי בתיכון. היינו מטיילים ביחד פעם בחודש במשך כמה שנים. הוא היה בחור קצת מוזר, ועם חוש הומור שמובן רק לו אבל הוא היה בחור אופטימי עם לב זהב ונשמה טובה. אחר כך התגייסנו והיינו נפגשים רק לעתים רחוקות. יום חורפי אחד ב- 2001 התקשרה אליי חברה מהקבוצה שלנו לעדכן אותי שהוא נהרג בתאונת דרכים בצומת כח. כמה חודשים קודם הוא השאיל לי את "מפלצות התהילה" ואמר לי שאני חייב לשמוע את הדיסק הזה, ושהוא לא דומה לשאר הדיסקים של משינה. לא הספקתי להחזיר לו אותו והוא אצלי עד היום, יושב לי על המדף ועל המצפון. הטור הזה בשבילך, חבר.
משינה – מפלצות התהילה, 1992. עטיפה: מיה זר.
עטיפות התקליטונים באדיבות האספן אריק קנס.
אלבום מעולה. הפוסט עושה עימו את כל החסד הנדרש. כיף.
אלבום משובח. כנראה האהוב עליי של משינה
אולי פרט לראשון.
פוסט מצוין. שווה לנסות אולי להשיג את עטיפת האלבום באיכות טובה יותר, מה שמופיע כאן טיפה מטושטש (או שזה רק אני?).
אלבום לא רע בכלל. אבל הוא מאוד משינאי, לפחות במובן של אימוץ מוחלט של צליל של מישהו אחר.
(זוכר שיצא בסביבות יום העצמאות. אחרי טקס יום הזיכרון בבית הספר חמקנו לחבר לקרוע את הניילון ולשמוע את האלבום. משום מה אני זוכר קסטה, אבל בזה אני לא בטוח)
האלבום היחיד של משינה ששווה האזנה
פוסט נהדר.
אלבום פגז. לא נס ליחו. למרות הציטוטים הבוטים מהפיקסיז, הוא אולי ההכי מקורי של משינה, ומבחינת נגינה הוא בטוח הכי טוב. מהיחידים שהיו לי גם בקסטה, גם בתקליט, וגם בדיסק.
יצא ב 5.4.92.
עד כמה שזה נדוש, הדיסק הזה מחזיר אותי כל פעם לסופ"שים בקורס מ"כים. בלי שום דבר לעשות חוץ מלשמוע את הדיסק הזה שוב ושוב באחת האוזניות של הדיסקמן(!) של השמנמנועם (שהתשמש באוזניה השניה)
אגב, היא גם עצבה את עטיפת אלבום הסולו של איגי דיין והתקליטונים שנלוו אליו.
מגניב. עטיפות התקליטונים ממש מגניבות.
אני זוכר איך תיקלטתי מסיבת ריקודים עברית ביום העצמאות ב 1992. בישראל עוד לא היה דבר כזה. לקח כמה שנים מהמסיבה ועד שהוקם ליין המסיבות העבריות בת"א.
בכל אופן, היה לי ה CD הזה של משינה, אבל-אבל-אבל אפילו שרציתי מאוד להשמיע מתוכו קטעים באותה מסיבה, קלטתי כבר בהתחלה שהנוכחים לא התחברו אליו.
למרות הכל היתה מסיבה מוצלחת.
האלבום בקרוב
http://israel-music.blogspot.co.il
ההקדשה שלך לאלון מאוד מרגשת. הכרתי אותו. ילד נבון ורגיש. למרבה הצער לא שפר עליו גורלו עוד טרם מותו הטרגי. מי שבקיא בסיפור חייו וודאי יודע. הלב נחמץ.